Så medvetna mediekonsumenter är millennials

Två studier har undersökt ungas medievanor och medvetenhet som mediekonsumenter. Här sammanfattas det viktigaste som framgår av undersökningarna.
I studien från Pinpoint Market Research undersöks millennials prioriteringar, köpvanor och preferenser. I den andra studien, som genomförts av Trendera, undersökt målgruppens digitala preferenser. Begreppet ”millennials” syftar till de generationer som är födda på tidigt 80-, 90- eller 00-tal.

Här är sex faktapunkter som framgår av undersökningarna:
1. Millennials använder flera mediekanaler samtidigt för att samverka och kommunicera med varumärken
67 procent av de tillfrågade uppger att de följer ett varumärke på sociala medier. 62 procent av dem anger att den huvudsakliga anledningen till det är att de vill ta del av exklusiva erbjudanden.
2. Millennials är väl medvetna om sin makt som konsumenter – och utnyttjar den
43 procent av de tillfrågade uppger att de använt sin makt genom att utöva påtryckningar mot varumärken för att få dem att upphöra med reklam eller sponsring av en person, ett evenemang eller en händelse.
3. Millennials vill ha en relation med sina favoritvarumärken och de engagerar sig gärna i dem
Konsekvensen av det blir att förväntningarna som ställs på varumärkets kommunikation blir högre – det blir viktigare för varumärken att skapa ett bra innehåll och ett lyckat sätt att kommunicera med sina kunder.
4. Studierna har också undersökt millennials tillgång till teknisk utrustning…
81 procent av de tillfrågade uppger att de äger en tv
76 procent äger en bärbar dator
40 procent äger en iphone
78 procent äger en stationär dator
5. …och hur millennials konsumerar dem en vanlig dag
De tittar i genomsnitt 4,1 timmar på tv
Sitter framför datorn i totalt 6,7 timmar
Avänder sin iphone i totalt 2,6 timmar
6. För millennials ligger Facebook i topp när de rangordnar sociala medier-forum
Facebook – 36 procent
Instagram – 30 procent
LinkedIn – 12 procent
Pinterest – 2 procent
Snapchat – 2 procent
Källa: Resume.se